Co naše škola nabízí? Co garantuje? Na jakých principech stojí? Co můžete od nás očekávat? Kde máme hranice? Co vám můžeme nabídnout a co rozhodně ne? Myslím, že stojí za to vědět to dopředu, aby se každý mohl rozhodnout, zda chce patřit ke Dvojce. Profil školy je tedy určen současným i potenciálním rodičům, žákům a učitelům naší Dvojky.
Níže uvedené znaky školy, její charakteristiky nebo ambice jsou projevem učící se organizace. Tedy školy, která je v pohybu, která se vyvíjí, sama se učí (a proto někdy může i chybovat) a hledá, aby vzdělávání děti v dnešním překotném, měnícím se a mnohovrstevnatém světě bylo smysluplné a efektivní.
Naše škola má ambice být
Čitelná a srozumitelná je ta škola, která dopředu formuluje svá očekávání, své hranice, principy, na kterých stojí, a pravidla spolupráce s rodiči i žáky
Otevřená je ta škola, která umožňuje s minimem bariér komunikaci všech účastníků školního života. Která vytváří příznivé podmínky ke komunikaci.
Bezpečná je ta škola, která si včas vytváří nástroje, kterými předchází vzniku kolizních situací. Škola, která umožňuje různé přístupy a řešení. Kde různost cest a názorů není ohrožující. Která respektuje jedinečnost. Bezpečná škola je inkluzivní.
Cílovým „produktem“ naší práce je žák, který je:
Osobnostně vyrovnaný je žák, který se umí vypořádat se změnami podmínek, s neúspěchem, není jednostranně zaměřený, není výhradně výkonový typ, rozvijí různé typy dovedností, snese přiměřenou zátěž, má reálný sebenáhled, má svou roli ve skupině
Přátelský je žák, který je přející, kooperativní, empatický, není nezdravě soutěživý a egocentrický
Vzdělaný je žák, který používá pro sebe efektivní pracovní postupy, má zdravé pracovní návyky, oplývá přiměřenými znalostmi a dovednostmi, umí si zorganizovat a efektivně strukturovat svou práci, dokáže pracovat s dlouhodobými cíli, zformuluje očekávaný nebo dosažený výstup, je schopný reflektovat svou práci
Chuť poznávat má žák, který někdy zažívá pracovní úspěchy, který pro sebe někdy zažívá přínos ze svého učení, který se nebojí chyby a naopak jej inspiruje k jinému řešení, který cítí oporu a důvěru, který si někdy ověřil teorii v praxi, který je v rámci možného respektován svým okolím ve svých osobních potřebách při procesu učení a tím je pracovní styl, tempo, výběr zdrojů apod.
Co tvoří standardní profil naší školy:
Co připravujeme:
Stojí tedy před námi více výzev a jejich naplnění bude odviset i od našeho okolí. Dobře si uvědomujeme, jak jsou pro nás důležití především rodiče našich žáků. Chceme nadále vytvářet vhodné podmínky efektivní spolupráce. Základem je oboustranná znalost toho, co škola rodičům nabízí a co škola od rodičů požaduje. Tedy co jsou povinnosti a kompetence školy a co jsou také povinnosti a kompetence rodičů.
Budeme se snažit pravidla spolupráce včas a jasně formulovat, nejlépe tedy ještě před zahájením školní docházky nebo při přijímacím řízení do 6. ročníku. Znalost pravidel a respekt k nim je nejlepším předpokladem pro to, aby se u nás žáci dobře cítili.
Budete na tom s námi spolupracovat? Podpoříte nás?