Základní škola s rozšířenou výukou jazyků, Komenského náměstí 91, Mladá Boleslav

Výchovná poradkyně

Výchovná poradkyně

Výchovná a kariérní poradkyně: Mgr. Bc. Simona Schwaningerová

Konzultační hodiny: pondělí 13 – 15 hodin, individuálně dle potřeby

Kontakt: simona.schwaningerova@2zsmb.cz 

 

Činnost výchovného poradce

Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Novelizace vyhláška č.116/2011Sb. Výchovný poradce se také zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 73/2005 Sb. Rozsah přímé pedagogicko–psychologické činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb. Mezi standardní činnosti výchovného poradce patří činnosti poradenské, metodické a informační. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Výchovný poradce je přímo podřízen řediteli školy a jeho práce je úzce propojena s činností speciálního pedagoga a školního metodika prevence. Společně s ředitelem školy tvoří výchovný poradce, speciální pedagog a preventista školní poradenské pracoviště.

Poradenská činnost

  1. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o dalším vzdělání

  • poradenství k dalšímu vzdělávání žáků 5. a 9. ročníků
     
  • poradenství zákonným zástupcům
     
  • informace o studijních možnostech, pomoc při vyplnění přihlášek
     
  • organizace schůzek se zákonnými zástupci
  1. Péče o žáky s výukovými a výchovnými problémy, zdravotním postižením
  • ve spolupráci s ostatními pedagogy sledovat žáky s výukovými i výchovnými problémy

  • pomoc při zajišťování vyšetření žáků v PPP, SPC

  • pomoc učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření

  • podílení se na zpracování dokumentace integrovaného žáka

  • vést evidenci integrovaných žáků

  • dohlížet spolu s třídními učiteli na vedení dokumentace výchovných problémů u jednotlivých žáků

Metodická a informační činnost

  1. předávání informací z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogickým pracovníkům

  2. organizování školních vzdělávacích akcí v problematice specifických vzdělávacích potřeb
    a sociálně patologických jevů

  3. informace pro žáky a jejich rodiče o činnosti PPP, SPC a o dalších poradenských službách

  4. poradenská činnost pro žáky v obtížných situacích, návrhy řešení konfliktních situací

  5. poradenská pomoc pro rodiče dětí

  6. péče o nadané žáky

  7. spolupráce se školním metodikem prevence v oblasti prevence sociálně patologických jevů

 

Specifická činnost

  1. ve spolupráci s třídními učiteli sleduje nadané a talentované žáky, navrhuje další péči o tyto žáky

  2. pomoc při řešení konfliktních situacích ve škole: rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák

  3. spolupráce s rodiči nebo zákonnými zástupci při řešení výchovných problémů

  4. podílí se na přípravě školního preventivního programu školy.

  5. účastní se školních akcí v rámci prevence (besedy, diskuze, přednášky)

  6. podílí se na přípravě a realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislosti, násilí, vandalizmu, sexuálního zneužívání, kriminálního chování, projevů sebepoškozování
    a dalších rizikových jevů

  7. spolupráce s PPP

  8. vedení evidence zápisů z výchovných jednání a výchovných komisí

  9. evidování jednání s orgány OSPOD

  10. vedení agendy o umístění vycházejících žáků

  11. průběžně si rozšiřuje vzdělání v oboru

 

 

Plán výchovné a kariérní poradkyně pro školní rok 2024/2025

 

      ZÁŘÍ

  • Vypracování seznamu žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
  • Změny v legislativě.
  • Sestavení plánu školního poradenského pracoviště
  • Zpracování IVP u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a u nadaných žáků
  • Zpracování PLPP u žáků cizinců
  • Zpracování harmonogramu kontrolních vyšetření a seznamu integrovaných žáků
  • Doplnění evidence
  • Převedení žáků s poruchami učení do nového školního roku. Kontrola a aktualizace IVP, vypracování nových IVP ve spolupráci s vyučujícími
  • Zahájení reedukační péče s individuálně integrovanými žáky
  • Pomoc s vyhledáváním žáků, kteří nenastoupili do školy, spolupráce s OSPOD a PČR
  • Evidence vycházejících žáků, žádosti o pokračování ve školní docházce – 10. rok povinné školní docházky
  • Adaptace žáků 6. ročníku na 2. stupeň
  • Schůzka ŠPP
  • Navázání spolupráce s PPP a SPC

 

      ŘÍJEN

  • Zjištění zájmu žáků o umělecké školy a konzervatoře
  • Schválení IVP a PLPP na ŠPP
  • Spolupráce s PPP a SPC (nová vyšetření v PPP a SPC a aktualizace starších).
  • Účast na informační akci výchovných poradců
  • Poskytování individuální konzultace pro žáky a rodiče (průběžně)
  • Informovat o studijních možnostech (nástěnka VP – brožury, internetové adresy)
  • Zajištění Atlasů školství pro vycházející žáky, seznámení s touto brožurou
  • Schůzka ŠPP

 

      LISTOPAD

  • Poskytování individuální konzultace pro žáky a rodiče (průběžně)
  • Seznámení žáků s termíny dnů otevřených dveří na SŠ a OU
  • Zajištění informačních materiálů ze SŠ a OU
  • Rodičovské schůzky pro žáky 5. ročníku (12. 11. 2024)
  • Rodičovské schůzky pro žáky 9. ročníku (5. 11. 2024)
  • Vyplnění přihlášek na umělecké školy a konzervatoře
  • Výchovná opatření vyplývající z jednání pedagogické rady
  • Zhodnocení PLPP
  • Schůzka ŠPP

 

      PROSINEC

  • Práce s talentovanými žáky – příprava na soutěže
  • Kontrola šetření žáků v PPP a SPC
  • Návštěvy SŠ v rámci Dnů otevřených dveří

 

      LEDEN

  • Hodnocení reedukační péče za 1. pololetí
  • Talentové zkoušky na umělecké školy a konzervatoře
  • Konzultace se žáky a jejich zákonnými zástupci při hledání vhodného typu středoškolského studia na základě dosavadních studijních výsledků
  • Výchovná opatření vyplývající z jednání pedagogické rady
  • Vyhodnocení IVP, PLPP pro žáky a cizince (OMJ)
  • Rozdání přihlášek na SŠ a OU
  • Schůzka ŠPP

 

      ÚNOR

  • Pomoc při vyplňování a zasílání přihlášek na SŠ a OU
  • Exkurze do středních škol dle možností – pro žáky 8. a 9. ročníku
  • Zhodnocení PLPP
  • Schůzka ŠPP

 

       BŘEZEN

  • Kontrola dodržení termínu odesílání přihlášek na SŠ a OU
  • Depistáže v 1., 2. a 3. ročníku – vyhledávání žáků s možným rozvojem poruch učení. Zahájení časné reedukace a prevence rozvoje poruch. V případě zjišťování jejich vyšetření
  • Vydání zápisových lístků zákonným zástupcům žáků
  • Příprava na přijímací zkoušky na SŠ a 8letá G.
  • Práce s nadanými žáky
  • Sledování profesního zájmu žáků 8. tříd zajištění besedy s pracovníkem Úřadu práce Mladá Boleslav
  • Schůzka ŠPP

 

DUBEN

  • Kontrola pozvánek k přijímacím zkouškám
  • Depistáže v 1., 2. a 3. ročníku – vyhledávání žáků s možným rozvojem poruch učení. Zahájení časné reedukace a prevence rozvoje poruch. V případě zjišťování jejich vyšetření
  • Evidence přijatých žáků. Další možnosti nepřijatých žáků v 1. kole, alternativní řešení, spolupráce s rodiči těchto žáků
  • Spolupráce při zápisu do 1. ročníku ZŠ
  • Schůzka ŠPP

 

KVĚTEN

  • Další kola přijímacího řízení
  • Konečné zpracování umístění žáků na SŠ a OU
  • Informace k odvolacímu řízení
  • Schůzka ŠPP

 

ČERVEN

  • Hodnocení plnění plánu VP
  • Hodnocení reedukační péče ve 2. pololetí školního roku
  • Zpracování závěrečné zprávy o celoroční práci výchovného poradce
  • Schůzka ŠPP, vyhodnocení práce ŠPP, sestavení zprávy

 

 

Vypracovala: Mgr. Bc. Simona Schwaningerová, výchovná a kariérní poradkyně

V Mladé Boleslavi dne 26. 8. 2024

Administrátor | | Přečteno 6076x

Kontakt

326 321 794
info@2zsmb.cz

Kalendář akcí