Výchovná poradkyně
Výchovná a kariérní poradkyně: Mgr. Bc. Simona Schwaningerová
Konzultační hodiny: pondělí 13 – 15 hodin, individuálně dle potřeby
Kontakt: simona.schwaningerova@2zsmb.cz
Činnost výchovného poradce
Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Novelizace vyhláška č.116/2011Sb. Výchovný poradce se také zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 73/2005 Sb. Rozsah přímé pedagogicko–psychologické činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb. Mezi standardní činnosti výchovného poradce patří činnosti poradenské, metodické a informační. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Výchovný poradce je přímo podřízen řediteli školy a jeho práce je úzce propojena s činností speciálního pedagoga a školního metodika prevence. Společně s ředitelem školy tvoří výchovný poradce, speciální pedagog a preventista školní poradenské pracoviště.
Poradenská činnost
-
Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o dalším vzdělání
- poradenství k dalšímu vzdělávání žáků 5. a 9. ročníků
- poradenství zákonným zástupcům
- informace o studijních možnostech, pomoc při vyplnění přihlášek
- organizace schůzek se zákonnými zástupci
- Péče o žáky s výukovými a výchovnými problémy, zdravotním postižením
-
ve spolupráci s ostatními pedagogy sledovat žáky s výukovými i výchovnými problémy
-
pomoc při zajišťování vyšetření žáků v PPP, SPC
-
pomoc učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření
-
podílení se na zpracování dokumentace integrovaného žáka
-
vést evidenci integrovaných žáků
-
dohlížet spolu s třídními učiteli na vedení dokumentace výchovných problémů u jednotlivých žáků
Metodická a informační činnost
-
předávání informací z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogickým pracovníkům
-
organizování školních vzdělávacích akcí v problematice specifických vzdělávacích potřeb
a sociálně patologických jevů
-
informace pro žáky a jejich rodiče o činnosti PPP, SPC a o dalších poradenských službách
-
poradenská činnost pro žáky v obtížných situacích, návrhy řešení konfliktních situací
-
poradenská pomoc pro rodiče dětí
-
péče o nadané žáky
-
spolupráce se školním metodikem prevence v oblasti prevence sociálně patologických jevů
Specifická činnost
-
ve spolupráci s třídními učiteli sleduje nadané a talentované žáky, navrhuje další péči o tyto žáky
-
pomoc při řešení konfliktních situacích ve škole: rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák
-
spolupráce s rodiči nebo zákonnými zástupci při řešení výchovných problémů
-
podílí se na přípravě školního preventivního programu školy.
-
účastní se školních akcí v rámci prevence (besedy, diskuze, přednášky)
-
podílí se na přípravě a realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislosti, násilí, vandalizmu, sexuálního zneužívání, kriminálního chování, projevů sebepoškozování
a dalších rizikových jevů
-
spolupráce s PPP
-
vedení evidence zápisů z výchovných jednání a výchovných komisí
-
evidování jednání s orgány OSPOD
-
vedení agendy o umístění vycházejících žáků
-
průběžně si rozšiřuje vzdělání v oboru
Plán výchovné a kariérní poradkyně pro školní rok 2024/2025
ZÁŘÍ
- Vypracování seznamu žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
- Změny v legislativě.
- Sestavení plánu školního poradenského pracoviště
- Zpracování IVP u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a u nadaných žáků
- Zpracování PLPP u žáků cizinců
- Zpracování harmonogramu kontrolních vyšetření a seznamu integrovaných žáků
- Doplnění evidence
- Převedení žáků s poruchami učení do nového školního roku. Kontrola a aktualizace IVP, vypracování nových IVP ve spolupráci s vyučujícími
- Zahájení reedukační péče s individuálně integrovanými žáky
- Pomoc s vyhledáváním žáků, kteří nenastoupili do školy, spolupráce s OSPOD a PČR
- Evidence vycházejících žáků, žádosti o pokračování ve školní docházce – 10. rok povinné školní docházky
- Adaptace žáků 6. ročníku na 2. stupeň
- Schůzka ŠPP
- Navázání spolupráce s PPP a SPC
ŘÍJEN
- Zjištění zájmu žáků o umělecké školy a konzervatoře
- Schválení IVP a PLPP na ŠPP
- Spolupráce s PPP a SPC (nová vyšetření v PPP a SPC a aktualizace starších).
- Účast na informační akci výchovných poradců
- Poskytování individuální konzultace pro žáky a rodiče (průběžně)
- Informovat o studijních možnostech (nástěnka VP – brožury, internetové adresy)
- Zajištění Atlasů školství pro vycházející žáky, seznámení s touto brožurou
- Schůzka ŠPP
LISTOPAD
- Poskytování individuální konzultace pro žáky a rodiče (průběžně)
- Seznámení žáků s termíny dnů otevřených dveří na SŠ a OU
- Zajištění informačních materiálů ze SŠ a OU
- Rodičovské schůzky pro žáky 5. ročníku (12. 11. 2024)
- Rodičovské schůzky pro žáky 9. ročníku (5. 11. 2024)
- Vyplnění přihlášek na umělecké školy a konzervatoře
- Výchovná opatření vyplývající z jednání pedagogické rady
- Zhodnocení PLPP
- Schůzka ŠPP
PROSINEC
- Práce s talentovanými žáky – příprava na soutěže
- Kontrola šetření žáků v PPP a SPC
- Návštěvy SŠ v rámci Dnů otevřených dveří
LEDEN
- Hodnocení reedukační péče za 1. pololetí
- Talentové zkoušky na umělecké školy a konzervatoře
- Konzultace se žáky a jejich zákonnými zástupci při hledání vhodného typu středoškolského studia na základě dosavadních studijních výsledků
- Výchovná opatření vyplývající z jednání pedagogické rady
- Vyhodnocení IVP, PLPP pro žáky a cizince (OMJ)
- Rozdání přihlášek na SŠ a OU
- Schůzka ŠPP
ÚNOR
- Pomoc při vyplňování a zasílání přihlášek na SŠ a OU
- Exkurze do středních škol dle možností – pro žáky 8. a 9. ročníku
- Zhodnocení PLPP
- Schůzka ŠPP
BŘEZEN
- Kontrola dodržení termínu odesílání přihlášek na SŠ a OU
- Depistáže v 1., 2. a 3. ročníku – vyhledávání žáků s možným rozvojem poruch učení. Zahájení časné reedukace a prevence rozvoje poruch. V případě zjišťování jejich vyšetření
- Vydání zápisových lístků zákonným zástupcům žáků
- Příprava na přijímací zkoušky na SŠ a 8letá G.
- Práce s nadanými žáky
- Sledování profesního zájmu žáků 8. tříd zajištění besedy s pracovníkem Úřadu práce Mladá Boleslav
- Schůzka ŠPP
DUBEN
- Kontrola pozvánek k přijímacím zkouškám
- Depistáže v 1., 2. a 3. ročníku – vyhledávání žáků s možným rozvojem poruch učení. Zahájení časné reedukace a prevence rozvoje poruch. V případě zjišťování jejich vyšetření
- Evidence přijatých žáků. Další možnosti nepřijatých žáků v 1. kole, alternativní řešení, spolupráce s rodiči těchto žáků
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku ZŠ
- Schůzka ŠPP
KVĚTEN
- Další kola přijímacího řízení
- Konečné zpracování umístění žáků na SŠ a OU
- Informace k odvolacímu řízení
- Schůzka ŠPP
ČERVEN
- Hodnocení plnění plánu VP
- Hodnocení reedukační péče ve 2. pololetí školního roku
- Zpracování závěrečné zprávy o celoroční práci výchovného poradce
- Schůzka ŠPP, vyhodnocení práce ŠPP, sestavení zprávy
Vypracovala: Mgr. Bc. Simona Schwaningerová, výchovná a kariérní poradkyně
V Mladé Boleslavi dne 26. 8. 2024