Školní poradenské pracoviště
Na naší škole je zřízeno školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP).
ŠPP je zřízeno za účelem kvalitního vzdělávání žáků a vytváření přátelské tvůrčí atmosféry. ŠPP poskytuje bezplatné poradenské služby žákům, zákonným zástupcům žáků, pedagogům školy, školám nebo školským zařízením. Obsah poradenských služeb, které poskytuje ŠPP, je v souladu s platnou legislativou a s vyhláškou č.72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (dále vyhláška 72/2005).
Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby ve škole jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním psychologem, školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů. Škola poskytuje bezplatně poradenské a konzultační služby žákům, jejich rodičům a pedagogům. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a vzdělávacích potížích.
Program poradenských služeb ve škole
Program pedagogicko-psychologického poradenství (školního poradenského pracoviště) naplňuje především tyto cíle:
- pracovat se všemi subjekty školy, a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů
- sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci
- provádět kariérové poradenství
- připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností ve škole
- posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování
- prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
- poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů
- prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči
- integrovat poradenské služby poskytované školou se službami školských poradenských zařízení (zejm. pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče) a s úřady práce
Podle obsahu činnosti pedagogických pracovníků školy, kteří poskytují poradenské služby a s nimi spjatou informační a metodickou podporu učitelům, žákům a jejich rodičům lze rozlišit:
- Poradenské pracovníky školy
- výchovný – kariérní poradce
- školní metodik prevence
- školní psycholog
- školní speciální pedagog
- Pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole
- třídní učitel
- učitel – metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu (úprava učiva pro nadané žáky)
- asistent pedagoga
Náš tým:
ředitel školy: Mgr. Bc. Matěj Povšík
kontakt: matej.povsik@2zsmb.cz
výchovná poradkyně: Mgr. Bc. Simona Schwaningerová
kontakt: simona.schwaningerova@2zsmb.cz
konzultační hodiny: pondělí 13 – 15 hodin
jinak dle domluvy
metodička prevence: Mgr. Veronika Brejchová
kontakt: veronika.brejchova@2zsmb.cz
konzultační hodiny: dle domluvy
speciální pedagog: Mgr. Zdeněk Vranovský
kontakt: zdenek.vranovsky@2zsmb.cz
konzultační hodiny: dle domluvy
zástupkyně ředitele školy pro 1. stupeň: Mgr. Marie Tomsová
kontakt: marie.tomsova@2zsmb.cz
konzultační hodiny: dle domluvy
koordinátorka žáků s odlišným mateřským jazykem: Larisa Šlechtová
kontakt: larisa.slechtova@2zsmb.cz
konzultační hodiny: dle domluvy
ŠPP se schází dle aktuální potřeby.
Náplň pracovníků ŠPP:
Školní speciální pedagog:
- koordinuje speciálně-pedagogické poradenství ve škole
- připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením ve spolupráci s dalšími odborníky, dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace
- provádí speciálně – pedagogické diagnostické činnosti
- pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky
- metodicky vede asistenta pedagoga
- poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci
- koordinuje spolupráci s PPP, SPC a dalšími specializovanými pracovišti
- poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
- dodržuje etický kodex poradenského pracovníka
Výchovná poradkyně
provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků
- průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky
- koordinuje spolupráci třídních učitelů se školním psychologem a školním speciálním pedagogem
- pomáhá v kariérovém poradenství
- pomáhá vytvářet kariérové poradenství školy ve spolupráci s úřady práce
- metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
- podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření
- spolupracuje se školním metodikem prevence
- o své činnosti si vede písemné záznamy
- spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte
- je ochráncem práv dítěte v prostředí škol
- spolupracuje s pedagogy při realizaci adaptačních kurzů
- dodržuje etický kodex poradenského pracovníka
Školní metodička prevence
- spolupracuje se školním psychologem a školním speciálním pedagogem
- spolupracuje s výchovným poradcem a třídními učiteli
- pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole
- sleduje aktuální situaci ve škole a inovuje strategie přístupu k prevenci
- poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit
- spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek
- zajišťuje informovanost žáků, rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji
- spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních
- ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům
- podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volnočasových aktivit
- dodržuje etický kodex poradenského pracovníka